Camí de la Rovira

Aquest camí es una de les “perles” del projecte de Recuperació dels Antics Camins de Pardines, tant per la varietat del recorregut, com pel conjunt de vistes sobre la vall.

Inclòs dins dels itineraris 7 (La Boixatera) i 7-1 (Ruta de les Mines), el Camí de la Rovira ens porta del Torrent de la Pietat, a sobre de Cal Catroc, fins a la Cabana de Can Font o de Les Costes, entre els 1.290 mts i els 1.420 mts.

Utilitzat antigament pels Pardinencs per a accedir als camps de conreu de La Rovira i Les Costes, actualment es tracta d’un sender de muntanya, que requereix dur un calçat adequat a un terreny irregular i canviant. Una frondosa i abundant vegetació, sobretot a les zones humides, dificulta el poder mantenir el camí net d’ortigues, falgueres i esbarzers;  per això es recomana dur les cames tapades, sobretot a la Primavera. Les petites dificultats formen part de l’encant d’aquest camí.

A l’inici, la pujada es suau, el camí es franc i va passant entre antics marges i camps de conreu, mes o menys en desús. Conforme es va acostant al Torrent del Vellinfern el bosc va guanyant terreny. Es travessa el torrent per dos ponts de troncs i s’entra a la part mes frondosa del camí. Entre aquest punt i Les Costes es pot triar entre dues variants:

Variant dels Miradors

Aquesta variant es més dura, els desnivells són més pronunciats i a les zones humides la vegetació es molt abundant. No obstant, es el tram més espectacular, tant pel propi recorregut com pels punts d’observació sobre la Vall del Segadell.

Des de la cruïlla inferior, aquesta variant surt a mà esquerra, en angle recte. Hi ha una primera pujada, curta però molt pronunciada i delicada en cas de pluja. Passat aquest primer tram, el camí va guanyant alçada de forma continuada, per terrenys de diferent constitució, fins a retrobar l’altre variant, ja la zona de Les Costes. El punt culminant es la Roca del Mont Perdut, formació rocosa penjada sobre La Rovira; es tracta d’un mirador espectacular des don es pot veure Pardines i tots els veïnats i masos del municipi.

Variant de Les Feixes

Es tracta d’un camí mes suau, obert antigament per a afavorir el pas dels animals de càrrega i petits carros. A la cruïlla inferior, s’ha de seguir recte. El camí creua mes o menys en pla la zona boscosa fins a arribar a la zona de feixes (Feixes de Ca la Gepa), molt oberta, on va guanyant alçada a base de pujades en “zig-zag”. A la cruïlla superior es torna a ajuntar a l’altre variant en un angle molt pronunciat.

Des de la cruïlla superior encara en queda un tram que, a una alçada d’uns 1.400 mts. va donant la volta a la muntanya de Les Aranyes, fins a trobar la Cabana de Can Font.

Cruïlla inferior – La Rovira

Cruïlla superior – Les Costes

Torrent del Vellinfern

Variant de les Feixes

A part dels Itineraris  de “La Boixatera” i la “Ruta de les Mines”, hi ha altres alternatives per a gaudir del Camí de la Rovira, sortint de Pardines, com per exemple:

- De Pardines a la Roca del Mont Perdut, anant per la Variant dels Miradors i tornant per la Variant de les Feixes.

- De Pardines a Les Aranyes, per l’Itinerari 4 (Tost); baixar pels prats fins a la Cabana de Can Font i tornar a Pardines pel Camí de la Rovira.